از بین بردن Z در فایل‌های اتوکد

همان‌طور که می‌دانید اتوکد نرم‌افزاری با قابلیت‌های سه‌بعدی بسیار زیاد است. اما این قابلیت‌های سه‌بعدی، زمانی که بدون دقت و توجه یا به اشتباه مورد استفاده قرار بگیرند به سادگی باعث به هم ریختن نقشه‌ها و ایجاد مشکلاتی در ادامه ترسیم می‌شوند. در چنین حالتی بسیاری از دستورها به صورت عادی عمل نمی‌کنند و به اصطلاح می‌گوییم نقشه Z پیدا کرده است. در این نوشته به نسبت طولانی می‌خواهیم ببینیم که چطور می‌توانیم بفهمیم که مشکلات نقشه مربوط به پیدا شدن مختص Z است، چطور می‌توانیم Z را حذف کنیم و همینطور چطور می‌توانیم در فایل‌های خراب تا حدی از این اتفاق جلوگیری کنیم.


از کجا بفهمیم نقشه Z دارد؟

اگر در حین کار کردن با یک فایل AutoCAD به دفعات با مشکلات و عملکردهای نادرستی که در ادامه می‌گویم مواجه شدید، احتمالا با نقشه‌ای سروکار دارید که Z پیدا کرده است. البته هر کدام از این مشکلات به تنهایی ممکن است علت‌های متعددی داشته باشد، اما اگر تعدادی از آن‌ها را با هم تجربه کردید می‌توانید مطمئن باشید که فایل شما Z دارد.

۱- دستور FILLET درست کار نمی‌کند. خطوطی وجود دارند که با هیچ شعاعی حتی صفر با هم FILLET نمی‌شوند.

۲- دستور JOIN نمی‌تواند خطوط به هم چسبیده را به یک Polyline تبدیل کند.

۳- دستورات TRIM و EXTEND یکی در میان کار نمی‌کنند.

۴- OSNAP TRACKING در جهت‌های x و y گیره‌هایی مانند Intersection را نشان نمی‌دهد.

۵- دستور HATCH محیط‌هایی که ظاهرا بسته هستند را هم هاشور نمی‌زند.

البته مطمئن شدن از وجود Z در نقشه کار دشواری نیست. یکی از ساده‌ترین راه‌های کنترل این است که با استفاده از مکعب دید یا View cube ترسیمات را از کنار ببینید. این کار در نقشه‌هایی مانند توپوگرافی‌ها و غیره به راحتی وجود Z را به شما نشان می‌دهد.

ViewCube

اگر اندازه تغییرات Z خیلی کوچک باشد ممکن است نماهای کناری نتوانند به شما کمک کنند. در این حالت پیشنهاد می‌کنم با استفاده از QSELECT کلیه خط‌ها یا کلیه دایره‌ها یا هر شیی که بیشترین تعداد را در نقشه دارد انتخاب کنید. در تصویر زیر من کلیه خط‌های یک نقشه را انتخاب کرده‌ام.

QSELECT

بعد از انتخاب اشیا به سراغ پالت Properties بروید. اگر در قسمت مربوط به مختصات Z هر چیزی به غیر از عدد 0 را دیدید، بدانید که نقشه Z دارد و کاملا تخت نیست. نکته مهم این‌که برای هر نوع شیی، نام خاصیتی که Z را نشان می‌دهد متفاوت است. مثلا برای شیی خط Start Z و End Z را می‌بینید و برای دایره Center Z و مثلا برای شیی از جنس Text احتمالا خاصیت Position Z دیده خواهد شد.

Properties-Pallete

البته برای اطمینان صددرصد بهتر است این کار را روی چندین نوع شیی مختلف امتحان کنید.

اما یک نکته کوچک هم وجود دارد! گاهی پالت Properties اعداد را رند می‌کند و به این ترتیب شما مثلا همه Zها را 0 می‌بینید، در حالی‌که واقعا این‌طور نیست. بهترین کار این است که پیش از اجرای QSELECT یک بار دستور UNITS را اجرا کنید و دقت اعشار اندازه‌ها را تا حد امکان بالا ببرید.

UNITS

راه حل چیست؟

اول از همه باید بدانید که هیچ دستور فوری و فوتی وجود ندارد که با اجرای آن و در یک مرحله مطمئن شوید همه مشکلات به درستی برطرف می‌شوند. بسته به سادگی و پیچیدگی نقشه، بسته به تعداد اشیاء و بسته به جنس آن‌ها ممکن است برخی از این راه‌حل‌ها ناقص عمل کنند یا اصلا کار نکنند. بنابراین شما هستید که باید با آزمایش و خطا ببینید روی نقشه شما کدام راه‌حل یا کدام ترکیب از راه‌حل‌ها بیشتر جواب می‌دهد.

راه‌حل شماره ۱: دستور FLATTEN

این دستور که عضوی از مجموعه Express Tools اتوکد است، می‌تواند همه اشیائی که انتخاب می‌کنید را روی صفحه دید فعلی تصویر کرده و یک ترسیم دوبعدی خالص به شما تحویل دهد. این دستور در اصل برای به دست آوردن ترسیم‌های دوبعدی از اشیا سه‌بعدی مدل‌شده پیش‌بینی شده است اما می‌تواند برای حذف Z نقشه‌ها هم استفاده شود. تجربه شخصی من این بوده که دستور FLATTEN روی فایل‌های سنگین که تعداد اشیای آن‌ها زیاد است یا روی فایل‌های سه‌بعدی که تعداد segmentهای زیادی دارد درست عمل نکرده و بعد از کلی معطلی با یک پیغام خطا کار را نیمه‌تمام می‌گذارد. به هر حال برای امتحان کردن آن بهتر است به این ترتیب عمل کنید:

۱- محورهای مختصات را به حالت جهانی (WCS مخفف World Coordinate System) باز گردانید. برای این‌کار UCS را تایپ کرده و دوبار Enter بزنید.

۲- دوربین اتوکد را به حالت پلان ببرید. برای این کار دستور PLAN را تایپ کرده و دوبار Enter بزنید.

۳- دستور FLATTEN را اجرا کنید. در برابر پیغام Select Objects تایپ کنید all و دوبار Enter بزنید. در مرحله بعد اتوکد از شما می‌پرسد که آیا خطوط مخفی را حذف کند یا خیر. معمولا در کارهای دوبعدی که مشکل Z پیدا کرده‌اند بهتر است پاسخ No را انتخاب کنید.

FLATTEN

توجه کنید که FLATTEN دستوری به شدت کند است. بنابراین صبر زیادی داشته باشید به خصوص اگر ترسیم‌تان شلوغ و سنگین است. اما اگر شانس بیاورید و دستور کار کند، معمولا از سایر گزینه‌ها بی‌نیاز می‌شوید!

راه‌حل شماره ۲: دستور MOVE جادویی

یکی از راه‌های بسیار قدیمی حل مشکل Z یک استفاده هوشمندانه از دستور MOVE است. سیستم کار به این شکل است که شما همه اشیا ترسیم را به بینهایت بالا و سپس بینهایت پایین MOVE می‌کنید. هوشمندی این کار در فراتر رفتن از محدوده دقت اندازه‌گیری اتوکد است. در واقع از دو معادله ریاضی استفاده می‌کنیم. هنگام بالا بردن اشیاء Z هر عددی باشد در جمع شدن با بی‌نهایت تبدیل به بی‌نهایت می‌شود و در هنگام پایین آوردن اشیاء Z بی‌نهایت منهای بی‌نهایت شده و برابر 0.00 می‌شود. برای این‌کار به ترتیب زیر عمل کنید:

۱- دستور MOVE را اجرا کنید. در برابر پیغام Select objects تایپ کنید all و دوبار Enter بزنید. برای نقطه شروع حرکت تایپ کنید 0,0,0 و برای نقطه پایان تایپ کنید 0,0,1e99. در این حالت 1e99 به معنای ۱ با ۹۹ صفر در جلوی آن است.

۲- دستور را دوباره اجرا کنید. همه مراحل به جز مرحله آخر را همانند قبل طی کنید. فقط در مرحله آخر نقطه پایان حرکت را به جای عدد ۱ با منهای ۱ تعریف کنید.

MOVE

نکته بسیار مهم: این دستور روی بلوک‌هایی که در داخل‌شان اشیاء Zدار وجود دارد، درست کار نمی‌کند. در واقع دستور نقطه درج خود شیی بلوک را درست می‌کند اما اشیا داخل آن که نسبت به نقطه درج آدرس‌دهی می‌شوند هم‌چنان Zدار باقی خواهند ماند.

راه‌حل شماره ۳: اصلاح دستی اشیاء

اگر با هیچ‌کدام از روش‌های بالا مشکل‌تان حل نشد، یا برخی از اشیا اصلاح نشدند مجبورید مستقیما دست به کار شوید و Zها را به صورت دستی روی عدد 0 تنظیم کنید. این روند بسیار طولانی و زمان‌بر است ولی اصول ساده‌ای دارد. درست مانند بخش اول مطلب که درباره QSELECT و پالت Properties صحبت کردیم باید اشیاء را گروه گروه انتخاب کرده و به ترتیب بخش مربوط به Z را در هر نوع شیی به صورت جداگانه به 0 تغییر دهید.

دو نکته بسیار مهم در این‌جا وجود دارد. نخست این‌که در مورد بلوک‌ها کار پیچیده‌تر است. باید تک تک بلوک‌های مشکل‌دار را در Block Editor باز کنید و اشیاء آن‌ها را مانند اشیاء داخل ترسیم اصلاح کنید. دوم این‌که اندازه‌گذاری‌ها معمولا قابل اصلاح نیستند. یعنی چیزی برای تنظیم مختص Z ندارند. احتمالا مشکل آن‌ها را جداگانه باید با ایزوله کردن لایه اندازه‌گذاری و احتمالا MOVE به بالا و پایین حل کنید.

چطور با این مشکل کنار بیاییم؟

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند «پیشگیری بهتر از درمان است». اما گاهی نه تنها برای پیشگیری دیر شده،‌ که حتی درمان هم امکان‌پذیر نیست و باید با مشکل بسازید! اگر به هر دلیلی با وجود مختص Z و بدون اصلاح آن مجبور به کار با نقشه هستید، ابتدا دستور UCS را اجرا کنید و محورهای مختصات را به حالت WCS (دستور UCS را تایپ کنید و دوبار Enter بزنید) برگردانید. سپس برای اطمینان دستور ELEVATION را اجرا کنید و مطمئن شوید که روی 0.00 تنظیم شده است.

پس از آن به سراغ دستور OPTION بروید و از سربرگ Drafting و بخش Object Snap options گزینه Replace Z value with current elevation را انتخاب کنید.

OSNAP-ignore-Z

به این ترتیب اتوکد هنگام فعال بودن OSNAP و زمانی که روی شیی که Z دارد کلیک می‌کنید، از مختصات Z آن صرف‌نظر کرده و ارتفاع 0 را برای آن نقطه در نظر می‌گیرد.

البته به جای این‌کار، همان‌طور که یکی از دوستان در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کرده‌اند، می‌توانید از متغیر سیستمی OSNAPZ استفاده کرده و مقدار آن را به 1 تغییر دهید.


اگر راه‌حلی دیگر سراغ دارید یا فکر می‌کنید چیزی در این نوشته جا افتاده است، در کامنت‌ها مطرح کنید و اگر نوشته‌های معمارافزار را مفید می‌بینید، مشترک خبرنامه ایمیلی معمارافزار شوید.


95 thoughts on “از بین بردن Z در فایل‌های اتوکد

  • 1395-09-30 در t 11:11
    Permalink

    عااااااالی بود
    مرسی از توضیحات خوبتون

    پاسخ دادن
    • 1398-08-16 در t 12:15
      Permalink

      خیلی خیلی تشکر ازتون
      عالی خیلی خیلی عالی
      چند وقت بود که میخواستم از یه حجم یه طرح داشته باشم بدون ارتفاع
      واقعا راه حل خوبی بود
      خسته نباشین

      پاسخ دادن
  • 1395-10-05 در t 17:36
    Permalink

    سلام ممنون از توضیحاتتون…ولی من تمام روش ها رو امتحان کردم ولی فایل دو بعدی نشد!!!!

    پاسخ دادن
    • 1395-10-07 در t 14:37
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      با این توضیح ساده شما چیزی دستگیرم نشد. اگر لازمه فایل رو برام ارسال کنید به آدرس sharifpour [at] archiware [dot] ir

      پاسخ دادن
    • 1398-04-24 در t 19:32
      Permalink

      دقیقا.روش های بی فایده اراپه شده

      پاسخ دادن
      • 1398-08-15 در t 10:58
        Permalink

        پیشنهاد میکنم در صورت تمایل فایل را به هر حجم و اندازه هست برای از بین بردن z هاى بوجود آمده یکبار به صورت PDF ذخیره کنید و دوباره بصورت DWG برگردانید
        براى PDF کردن خود کد در قسمت پرینت کمک میکند و برأی برگرداندن آن برنامه PDF To DWG را آزادانه دانلود کنید

        پاسخ دادن
        • 1398-08-15 در t 11:49
          Permalink

          سلام دوست عزیز
          این کار ممکنه مشکل Z داشتن رو از بین ببره ولی حدس می‌زنم تعریف بلوک‌ها و لایه‌ها و استایل‌های متن و اندازه‌گذاری رو نابود کنه.

          پاسخ دادن
        • 1399-02-20 در t 06:09
          Permalink

          سلام به بی نهایت میفرستم بعد از دوبار اینتر اخر برنمیگرده چرا توضیح بدید ممنون میشم

          پاسخ دادن
          • 1399-02-21 در t 19:09
            Permalink

            سلام دوست عزیز
            بعد از دوبار اینتر آخر دوباره باید نقطه 0,0,0‌ رو وارد کنید و بعدش مختصات 0,0,-1e99 رو تایپ کنید و بعد اینتر بزنید.

  • 1396-01-07 در t 22:51
    Permalink

    سلام
    در civil 3D در بعضی مواقع ما دستور osnapz را مساوی صفر قرار میدهیم . آیا این دستور در اتوکد کاربرد دارد یا خیر . سپاسگزارم

    پاسخ دادن
    • 1396-01-08 در t 22:20
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      از توجه‌تون سپاسگزارم. متغیر سیستمی OSNAPZ که شما بهش اشاره کردید، دقیقا همون گزینه‌ای هست که در قسمت آخر گفتم باید از طریق OPTION فعال بشه. تیک زدن یا برداشتن تیک این قسمت دقیقا همون متغیر OSNAPZ رو تغییر می‌ده و صفر و یک می‌کنه.
      حالا که شما بهش اشاره کردید توی متن اصلی هم اضافه‌اش می‌کنم.

      پاسخ دادن
  • 1396-02-10 در t 00:11
    Permalink

    واقعا عالی بود
    من با همون روش اول مشکلم حل شد
    بسیار تشکر

    پاسخ دادن
  • 1396-03-04 در t 12:13
    Permalink

    خدا خیرتون بده کارمو کلی پیش برده بودم فایل منطقه شهری بود اخرش فهمیدم نمیدونستم واسه سه بعدیش چه کار کنم ممنونم

    پاسخ دادن
  • 1396-03-19 در t 19:33
    Permalink

    وای خدای من شما فوق العاده هستیییییییییییییییییییییییییییییییییییننننننننننننننننننننننننننن

    پاسخ دادن
  • 1396-04-01 در t 13:50
    Permalink

    سلام.حاجی خدا خیرت بده ،یعنی میخاستم بشینم دوباره بکشمش بخدا
    ایول داری ….

    پاسخ دادن
  • 1396-04-01 در t 13:52
    Permalink

    اقا من همه تنظیماتی ک گفتید انجام دادم .من قبل از این مثلن در هارو ک میکشیدم نقطه زد داشته،پس از این به بعد از همونجا مبلمان در درو بیارم دیگه نقطه زد نداره ؟؟؟؟

    پاسخ دادن
    • 1396-04-03 در t 16:15
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      متاسفانه هیچ کدوم از شیوه‌هایی که گفتیم، Z داخل بلوک‌ها رو از بین نمی‌بره. شما باید اون بلوک‌ها رو دونه به دونه توی Block Editor اصلاح کنید.

      پاسخ دادن
  • 1396-04-26 در t 20:04
    Permalink

    salam bebakhshid chetor momkene to cad 3d meghdare extrude ro edith kard va tagheer dad?

    پاسخ دادن
    • 1396-04-30 در t 11:01
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      به نظرم بهترین راه استفاده از مجموعه دستورهای Solid Editing باشه.
      مخصوصا دستور Extrude Face می‌تونه کارتون رو راه بندازه.
      اگر یه فرم Extrude شده ساده هم داشته باشید، روش کلیک کنید یه گیره برای افزایش و کاهش ارتفاع روی قسمت فوقانی‌اش می‌بینید.

      پاسخ دادن
  • 1396-06-07 در t 08:53
    Permalink

    عالی بود واقعا مرسی از اطلاعات خوبتون

    پاسخ دادن
  • 1396-06-07 در t 13:59
    Permalink

    یک سوال ! من از روش move استفاده کردم و فیلم رو save کردم حالا نه نقاط صفر شدند نه در ویو های دیگر دیده می شوند.راه بازگشتی هست

    پاسخ دادن
    • 1396-06-07 در t 21:44
      Permalink

      سلام دوست عزیز.
      راستش من متوجه «نه در ویوهای دیگر دیده می‌شوند» نشدم. اگر تنها یک بار Save کردید، در همون فولدر فایل قبلی شما با پسوند bak ذخیره شده. پسوندش رو بکنید dwg و فایل قبلی‌تون رو دارید.
      در عین حال اگر مشکل حل نشد فایل رو به ایمیل من بفرستید تا ببینم کاری ازم بر می‌آد یا نه.

      پاسخ دادن
      • 1399-04-14 در t 22:58
        Permalink

        سلام درست میگن. بعد از روش موو بینهایت فایلها دیگه روتیت نمیشن

        پاسخ دادن
  • 1396-08-06 در t 18:29
    Permalink

    سلام خسته نباشین
    یه مشکل برای من در اتوکد پیش اومده که نمیدونم چطور حلش کنم
    نمیدونم ترسیم من چطور به صفحه xzانتقال یافته حالا نمیتونم اندازه گذاری کنم ویا چیزی را از فایل دیگر کپی کنم و بفرستم به ترسیم اصلی
    درواقع به صفحه های عمود بر این صفحه منتقل منتقل میشود
    لطفا راهنمایی کنین

    پاسخ دادن
  • 1396-09-11 در t 21:10
    Permalink

    سلام دوست عزیز . روش شماره 2 برای من جواب داد گرچه بعضی بلاک ها هنوز درست نشده ولی کلیت کار 2 بعدی شد . با تشکر

    پاسخ دادن
    • 1396-09-15 در t 13:17
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      در انتهای روش دوم به عنوان یک نکته کوچک توضیح دادم که هیچ کدوم از روش‌ها روی بلوک‌ها اثر نمی‌گذاره و باید دونه دونه اون‌ها رو توی Block Editor درست کنید.
      ارادت

      پاسخ دادن
  • 1396-09-22 در t 00:13
    Permalink

    مرسیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی عالی بود

    پاسخ دادن
  • 1396-10-13 در t 11:12
    Permalink

    سلام با سپاس
    مورد دوم مشکل من رو حل کرد عالی بود

    پاسخ دادن
  • 1396-10-25 در t 01:34
    Permalink

    خیلی خیییلییییییی ممنون
    مشکل من با move جادویی حل شد.
    3ساعت همه چیزو امتحان کرده بودم فایده نداشت.

    پاسخ دادن
  • 1397-01-23 در t 12:53
    Permalink

    عااااااااااااااااااااااالی بود دمت گرم خیلی ممنون

    پاسخ دادن
  • 1397-02-12 در t 10:00
    Permalink

    سلام مرسی ممنون دستور flatten به کارم اومد واقعا .

    پاسخ دادن
  • 1397-02-19 در t 12:42
    Permalink

    من روش دومو انجام دادم حالا صفحه رو که باز میکنم خالیه ترسیمم نیست دیگه..
    رفته تو بینهایت چجوری برشگردونم?

    پاسخ دادن
  • 1397-02-23 در t 19:23
    Permalink

    یک روش بسیار راحت این است که با quick select و انتخاب خطوط و یا موارد دیگر مانند قوسها و . . . همه را انتخاب کرده (توضیح داده شده در روش اول بالا) سپس در پنجره properties مقدار start z و end z را بصورت دستی برابر صفر قرار دهیم و مشابه روس بالا تمامی قوسها را انتخاب کرده و center z را برابر صفر قرار میدهیم. التماس دعا

    پاسخ دادن
  • 1397-04-05 در t 22:05
    Permalink

    خیلییی خیلی ممنون از سایت خوبتون واقعا آموزنده پر کار برد بود . زنده باشین

    پاسخ دادن
  • 1397-04-26 در t 10:16
    Permalink

    سلام من با یه مشکل روبروشدم.وقتی یه نقشه جانمایی رو میخام از یه نقطه خواص با تایپ نقاط x,y با دستور move به محل خودش منتقل کنم متاسفانه روی اون مختصات نمیره در صورت امکان مرا راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • 1397-04-28 در t 14:19
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      برای جواب دقیق باید جزییات بیشتری رو بگی. مختصات رو چطور وارد می‌کنی؟ آیا اتوکد پیغام خطا می‌ده یا نه؟ ترسیمات چی می‌شن؟ سرجاشون می‌مونن یا به نقطه اشتباه می‌رن؟
      عجالتا تنها چیزی که به نظرم می‌رسه اینه که اگر حالت Dynamic Input روشنه (یعنی دستورات کنار ماوس ظاهر می‌شن) قبل از وارد کردن اولین عدد مختصات، علامت # رو تایپ کن.

      پاسخ دادن
  • 1397-06-12 در t 16:06
    Permalink

    با سلام وعرض ادب
    من در حین کار با اتو کد هرچه extend را میزدم جواب نمی‌داد وقتی نقشه را از بغل نگاه کردم دیدم بعضی از خطوط ترسیم شده در یک الویشن قرار ندارند میخواستم راهنمایی بفرمایید چه کنم مشکلم حل شود یعنی تمام ترسیماتم در یه الویشن باشد
    با سپاس فراوان

    پاسخ دادن
    • 1397-06-18 در t 19:57
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      راه یا دستور ساده‌ای نداره متاسفانه. کل این نوشته توضیح همین مطلب بود که چطور بتونیم همه ترسیم‌ها رو در یک تراز (z=0) داشته باشیم.
      در عین حال اگر مشکل‌تون فقط دستور EXTEND و TRIM هست، اصلا لازم نیست Z رو درست کنید. می‌تونید داخل دستور EXTEND یا TRIM که هستید زیردستور Project و بعد گزینه View رو انتخاب کنید.
      در این صورت خطوط حتی اگر توی ترازهای مختلف هم باشند امتداد پیدا می‌کنن یا بریده می‌شن.

      ارادت

      پاسخ دادن
  • 1397-08-17 در t 02:11
    Permalink

    واااای واااقعا ممنونم ازتون… فایل منو نجات داد :))

    پاسخ دادن
  • 1397-09-10 در t 07:14
    Permalink

    خیلییی عالی بود،مشکل منم حل شد،واقعا ممنونم خدا خیرتون بده،اعصابم واقعا خورد شده بود

    پاسخ دادن
  • 1397-09-15 در t 16:45
    Permalink

    dastoore move alii bood kheili rahato bidarde sar dorost shode.mersiiii

    پاسخ دادن
  • 1397-09-28 در t 13:38
    Permalink

    سلام
    چطور میتونم ی حجم داخل کد صاف کنم واز خطوط استفاده کنم
    تشکر

    پاسخ دادن
    • 1397-09-29 در t 15:24
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      راستش من نفهمیدم منظورتون چیه. حجم جنسش Solid هست، Mesh هست؟ چیه؟ صاف کردن حجم یعنی چی؟
      تصویری، فایلی، چیزی هست برام ایمیل کنید شاید متوجه بشم.

      پاسخ دادن
  • 1397-10-09 در t 14:51
    Permalink

    الان من هر کاری میکنم دو بعدی نمیکنه کل فایلمو پخش پلانمو پخش میکنه میتونین کمک کنین

    پاسخ دادن
    • 1397-10-11 در t 16:12
      Permalink

      سلام دوست عزیز.
      با توضیح مختصری که دادید، مشکل‌تون رو درست متوجه نشدم. تا فایل رو نداشته باشم نمی‌تونم کمکی بکنم.
      اگر لازم بود فایل رو به آدرس sharifpour [at] archiware.ir برام ارسال کنید.

      پاسخ دادن
  • 1397-12-01 در t 13:05
    Permalink

    ممنون از اطلاعات مفیدتون .. بسیار استفاده کردم

    پاسخ دادن
    • 1398-03-20 در t 21:52
      Permalink

      تشکر از راهنماییتون ، نجاتم دادید 🙏🏻

      پاسخ دادن
  • 1398-04-11 در t 09:53
    Permalink

    واقعاااااااا دستتون درد نکنه. خدا خیرتون بده.

    پاسخ دادن
  • 1398-04-26 در t 00:04
    Permalink

    خدا پدر مادرتو برات نگهداره من ۳ماهه اسیر شده بودم از دست پلان یکی از همکاران هیچ جوره نمیشد با پلان کار کرد کارش هم گردی داشت هم نقطه زیاد داشت یه موج بدی افتاده بود تو کل کار این پلان هم تو ترسیم مشکل داشت هم نمیشد ازش تریدی طراحی کرد الان با دستور move جادویی درست شد خداروشکر
    خیلی ممنونم ازتون

    پاسخ دادن
    • 1398-05-03 در t 12:54
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      خوشحالم که این مطلب به دردتون خورده و مشکلی رو حل کرده.

      پاسخ دادن
  • 1398-05-15 در t 10:27
    Permalink

    سلام لطفا نحوه حذف قسمت اعشاری در لیست گرفتن از مختصات utmرا راهنمایی فرمایید

    پاسخ دادن
  • 1398-06-03 در t 10:32
    Permalink

    بسیار جالب و کاربردی بود
    ممنون از نشر مطلب

    پاسخ دادن
  • 1398-06-12 در t 08:12
    Permalink

    سلام، من وقتی تو یک فایل جدید شروع به کشیدن میکنم خط هام بُعد دارند ،یعنی سه بعدی اند با این دستورات مشکل حل میشه ؟

    پاسخ دادن
    • 1398-06-12 در t 19:28
      Permalink

      سلام دوست عزیز

      راستش بعید می‌دونم وقتی یه فایل جدید بسازید و ترسیم رو شروع کنید چنین اتفاقی بیافته. فقط ممکنه Template پیش‌فرض‌تون عوض شده باشه و یه فایل خام استاندارد بهتون نده.
      از نوشته بالا هم احتمالا فقط قسمت «چطور با این مشکل کنار بیاییم؟» به بعد به دردتون می‌خوره.

      پاسخ دادن
  • 1398-07-06 در t 15:14
    Permalink

    سلام دوست عزیز
    من یک بلاک بزرک شامل چند صدتا آبجکت معماری که بصورت یکجا بلاک شده می خواستم اکسپلود کنم که این کار انجام نمیشه
    اگه ممکنه کمکم کنید .
    ممنونم

    پاسخ دادن
    • 1398-07-07 در t 00:12
      Permalink

      سلام دوست عزیز.

      معمولا دو حالت در این فضیه وجود داره. یا موقع ساخت این بلوک گزینه Allow Exploding غیرفعال شده یا با MINSERT و یه سری کارای خاص امکان explode بلوک رو برداشتن. در هز صورت چیزی که شما لازم دارید اشیاء داخل بلوکه. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم بلوک رو انتخاب کنید، بعد روش کلیک راست کنید و گزینه Block Editor رو انتخاب کنید. داخل بلوک که رفتید، همه اشیا رو کپی و توی یه فایل جدید paste کنید.

      پاسخ دادن
  • 1398-07-23 در t 19:06
    Permalink

    سلام خدمت شما
    ممنون از راهنمایی خوبتون
    کاملا کاربردی و مفهوم بود.من هم در نقشه ها این مشکل رو داشتم و تا حدودی حل کردم .مشکل اصلی در اندازه گذاریها هست دو نقطه در بعد z=0 هست ولی خود خطوط اندازه ها و متن در یک zمتفاوتی هستند و یکی رو صفر می‌کنی دیگری حرکت می کند ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ دادن
    • 1398-07-24 در t 15:52
      Permalink

      سلام دوست عزیز

      متاسفانه ارتفاع خود اندازه‌گذاری‌ها رو نمی‌شه تغییر داد. در واقع باید دونه به دونه نقطه‌های ابتدا و انتهاشون رو بگیرید و به ارتفاع صحیح ببرید.
      بسته به نقشه‌تون امتحان کنید، شاید MOVE جادویی بهتون کمک کنه.

      پاسخ دادن
      • 1398-08-05 در t 11:01
        Permalink

        مهندس….نمی شه….اعصابم به هم ریخت….چه کارکنیم….دستور اول ج نداد….دستور دوم فایل و منفجر کرد!!!!چه کار کنم

        پاسخ دادن
        • 1398-08-05 در t 12:51
          Permalink

          سلام دوست عزیز

          بدون دیدن فایل که نمی‌تونم چیزی بگم. شاید اگر فایل رو برام ایمیل کنید، بتونم کمک کنم.
          sharifpour[at]archiware.ir

          پاسخ دادن
  • 1398-08-05 در t 22:28
    Permalink

    ممنون.همون روش اول جواب داد.. خیلی کارم راه افتاد

    پاسخ دادن
  • 1398-09-18 در t 17:14
    Permalink

    وقتی از دستور move استفاده کردم بعد از انجام کارهای گفته شده ترسیمات ناپدید شد و بازدن دستور z اینتر وa اینتر هم پیدا نشد مشکل چیست

    پاسخ دادن
    • 1398-09-20 در t 13:02
      Permalink

      سلام دوست عزیز.
      اول این‌که برای کار کردن دستورات نیازی به دیدن ترسیمات نیست. در همون حالتی که ترسیم‌ها دیده نمی‌شن هم می‌تونید MOVE‌ دوم رو اجرا کنید و Z رو از بین ببرید.
      اما در خصوص مشکل حدس من اینه که یه تعدادی از اشیا به خاطر قفل بودن یا خاموش بودن لایه یا انتخاب نشدن، توی ارتفاع قبلی موندن. به عبارتی یه سری از اشیا با Z صفر موندن و یک سری هم با Z بی‌نهایت و ZOOM در این حالت تقریبا چیزی رو نشون نمی‌ده.

      پاسخ دادن
  • 1398-10-02 در t 15:43
    Permalink

    خدااااااااااااااا خیرت بدهههههههههههههههههههههههههه ایشالاااااااااا دمت گرممممممممممممممممممم

    پاسخ دادن
  • 1398-11-17 در t 13:36
    Permalink

    از دستور move جادوییت خیلی خوشم اومد ، کار خلاقانه و هوشمندانه ای بود ،
    ما که با کد 10 و 12 کارمونو شروع کردیم همه دستورات رو میبایست تایپ میکردیم ، یه روش قدیمی هم برای این کار هست که البته تقریبا معادل همون روش شماره 1 شماست ولی تایپیه ،
    دستور Change رو میزنید ، موضوعاتی که z دارند رو انتخاب میکنید ، میتونید با تایپ all همه آبجکتهای ترسیم رو انتخاب کنید ، بعد P رو میزنید، بعد E رو تایپ میکنید (Elevation ) بعد تایپ میکنید 0
    اگر فکر میکنید ممکنه زیاد از این دستور استفاده کنید میتونید ذستور Change رو توی فایل pgp اتوکدتون تعریف کنید و یه کلید براش تعریف کنید .
    موفق باشید، از مطلبتون استفاده کردم

    پاسخ دادن
  • 1399-02-28 در t 17:09
    Permalink

    درود دو تا سوال دارم 1- ایا راهی وجود داره که تب پرو پرتیز و متر یال رو کنار تولبار گذاشتم تا روش کلیک نشه باز نشه هر بار موس می ره روش خود به خود باز می شه 2- و ایا امکان ترسیم هر شکلی تو هر نمایی وجود داره به طور مثال روی چپ راست یا پشت یا تنها روی تاپ می شه کار کرد ؟ با سپاس

    پاسخ دادن
    • 1399-02-31 در t 11:31
      Permalink

      سلام دوست عزیز
      ۱- در مورد سوال اول‌تون متاسفانه راهی وجود نداره. تنها چیزی که می‌تونه بهتون کمک کنه اینه که وقتی Properties به صورت نوار کنار صفحه چسبید، روی نوار کلیک راست کنید و گزینه Icons Only رو انتخاب کنید. اینجوری تبدیل می‌شه به یه آیکون کوچیک اون بالا که احتمال این‌که ماوس روش بره کمتر میشه.
      ۲- بله. برای این‌که بتونید روی نماهای دیگه ترسیم کنید بهترین کار این هست که USC یا سیستم مختصات اتوکد رو بچرخونید و جابه‌جا کنید طوری که صفحه XY منطبق بشه روی بدنه‌ای که می‌خواید روش ترسیم کنید.

      پاسخ دادن
  • 1399-02-31 در t 13:09
    Permalink

    من روش موو جادویی رو زدم خیلی دقیق عمل کرد . دمتون گرم

    پاسخ دادن
  • 1399-03-14 در t 03:30
    Permalink

    من هم خیلی وقتا این مشکل و دارم.مخصوصا توی پروژه هایی که فایل های اتوکد و مهندس دیگه ای ترسیم کرده است.
    این بار فایل بزرگ بود و ترفند های رایج کمکی نکرد … اما در نهایت به یه نتیجه فوق العاده و عالی و بسیار سریع دست پیدا کردم…
    و اما این روش فوق العاده این هست
    ۱. ابتدا از فایل مورد نظرتون خروجی pdf بگیرین … با دستور plot و انتخاب گزینه pdf high quallity
    2. سپس توی اتوکد این فایل pdf رو import کنین

    yesssss ….
    تموم شد به همین راحتی در کمتر از یک دقیقه یه مشکل بزرگ حل شد…
    این فایل import شده از جنس خط هست و براحتی قابل ویرایش هم هست… و قابلیت شگفت انگیزترش اینه که لایه ها رو هم حفظ کرده….
    برین حالشو ببرین

    پاسخ دادن
  • 1399-04-23 در t 11:16
    Permalink

    با سلام من یه لیسپ دارم که کل نقشه را فلت میکنه پیشنهاد میکنم از این لیسپ استفاده کنید
    فایل را برایتان ایمیل میکنم تا اگر خواستید به اشتراک بگذارید

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.