دوز روزانه معماریمعماری

دوز روزانه معماری شماره ۱۰۰: درباره این نوشته‌ها

راستش برای خودم هم سخت است که باور کنم مجموعه پست‌های «دوز روزانه معماری» به عدد ۱۰۰ رسیده است. این پست‌ها را با هدفی ساده و البته مقدمه‌ای طولانی شروع کردم. هدفم معرفی معماری روز دنیا به صورت تصویری و ساده برای کسانی بود که دسترسی مناسبی به اینترنت ندارند، تهیه مجلات و کتاب‌های معماری برای‌شان دشوار و هزینه‌بر است و این عوامل آن‌ها را از به روز بودن در این حوزه باز می‌دارد.

اما داستان اصلی و واقعی پشت این مجموعه‌ها به زمانی بسیار قدیمی‌تر باز می‌گردد. حدود سال ۸۲ یا ۸۳ در دانشگاه آزاد یکی از شهرستان‌های اطراف شیراز تدریس می‌کردم. کلاس «طرح و معماری یک» بود و من که دیدم بچه‌ها با معماران بزرگ و آثار مشهور معماری آشنا نیستند، به عنوان تکلیف از آن‌ها خواستم هر کدام دو یا سه بنای معماری معاصر را انتخاب کرده و تصاویر و نقشه‌هایش را پیدا کنند و مطلبی کوتاه در مورد آن بنویسند. روزی که تکلیف‌ها را تحویل گرفتم، شوکه شدم. در واقع بچه‌ها ۲۰ نسخه از یک جزوه ۱۵ برگی واحد را به عنوان تکلیف به من تحویل دادند.

وقتی ته‌وتوی قضیه را درآوردم متوجه شدم که بچه‌ها به هیچ منبعی (از کتابخانه تا اینترنت و مجلات معماری) دسترسی نداشته‌اند. همه به سراغ نزدیک‌ترین کافی‌نت رفته‌اند و صاحب آن‌جا هم با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت تعدادی عکس محدود را به همه آن‌ها فروخته است. همان‌جا هسته اولیه معمارافزار شکل گرفت. سایتی ساده و سبک روی وردپرس که آن زمان هنوز فیل-تر نشده بود راه انداختم و شروع به گذاشتن عکس‌های معماری روز دنیا کردم. البته این‌کار با فیل-تر شدن وردپرس خیلی ادامه پیدا نکرد و تا مدتی من هم حوصله و فرصت ادامه کار را نداشتم. چند سال بعد از آن سایت معمارافزار را راه انداختم و سایت کم‌کم پیش رفت، تغییر کرد و عوض شد تا تبدیل به چیزی شد که اکنون می‌بینید.


به هر حال اگر فکر می‌کنید هدف درستی را انتخاب کرده‌ام و از آن مهم‌تر این مجموعه را مفید می‌دانید، به چند روش ساده می‌توانید به من کمک کنید:

۱- مشترک معمارافزار شوید

۲- فید سایت را دنبال کنید

۳- این پست‌ها و البته سایت را به دوستان‌تان معرفی کنید

۴- این نوشته‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

۴- اگر بنایی طراحی کرده‌اید یا از بنایی عکاسی کرده‌اید آن را با مخاطبان این مجموعه هم به اشتراک بگذارید

۵- ایرادها، اشکالات و نظرات‌تان را در کامنت‌ها مطرح کنید.

و در نهایت برای این‌که این نوشته هم بدون تصویر نماند، با هم ۱۰ نمونه اتفاقی از این مجموعه را دوباره مرور می‌کنیم.


دوز روزانه معماری شماره ۲۵: پانورامای رنگین کمان


دوز روزانه معماری شماره ۲۹: آسایشگاه


دوز روزانه معماری شماره ۳۸: بنیاد لویی ویتون


دوز روزانه معماری شماره ۴۳: تونل هندسی


دوز روزانه معماری شماره ۵۴: مرکز طبیعت


دوز روزانه معماری شماره ۶: تیغه‌های آبی و زرد


دوز روزانه معماری شماره ۷۲: کازابلانکا


دوز روزانه معماری شماره ۸۰: منحنی زرد


دوز روزانه معماری شماره ۸۵: اولین اثر ایرانی


دوز روزانه معماری شماره ۹۰: وسعت فضا


راستی به واسطه کمبود حجم هاستینگ اصلی، تصاویر این مجموعه را به تدریج به آدرس https://media.archiware.ir منتقل می‌کنم. گالری ساده‌ای هم آن‌جا راه‌انداخته‌ام که به کمک آن می‌توانید عکس‌های این مجموعه را به صورت ساده مرور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *