آموزشترفندهانرم‌افزارویدیو

ترفند ۶: بازگرداندن پلات‌استایل‌های گم‌شده با CONVERTSPTYLES

معمول‌ترین شیوه برای تنظیم رنگ و ضخامت چاپ خطوط و ترسیم‌هایی که توی اتوکد انجام شدن، استفاده از پلات استایل‌های مبتنی بر رنگه. جدولی که توش می‌گیم مثلا رنگ قرمز با ضخامت 0.2 میلیمتر چاپ بشه یا رنگ شماره 19 همیشه توی چاپ سبز بیافته. این تنظیم‌ها توی فایل‌هایی با پسوند ctb نگهداری می‌شن و معمولا هر کسی یه فایل پلات‌استایل با استانداردها و تنظیم‌های خودش داره که با نقشه‌ها و ترسیم‌های معمولش بیشترین همخوانی رو داره.

اما گاهی با ترسیم‌هایی روبرو می‌شیم که موقع چاپ اصلا پلات‌استایل‌های ctb رو نشون نمی‌دن و از stbها استفاده می‌کنن. سیستم Named PlotStyle یا همون تنظیماتی که در قالب فایل‌های stb ذخیره شدن، نسبت به ctbها جدیدتر هستن وانعطاف‌پذیری بیشتری دارن و به همون نسبت هم کار کردن باهاشون سخت‌تره.

حالا اگه شما هم گاهی با فایل‌هایی روبرو می‌شید که براساس مدل stb کار می‌کنن و نمی‌تونید تنظیمات دلخواه‌تون رو اعمال کنید، ویدیوی زیر می‌تونه کمک‌تون کنه. توی این ویدیو می‌بینیم که با دستور CONVERTPSTYLES می‌تونیم به سادگی این فایل‌ها رو دوباره به حالت ctb برگردونیم.

ویدیویی که در ادامه می‌بینید از کانال معمارافزار در آپارات بارگذاری شده و از همان‌جا هم قابل دانلود است. همچنین می‌توانید این ویدیو را با کیفیتی بالاتر در کانال یوتیوب معمارافزار هم ببینید.



به صورت خلاصه:

CONVERTPSTYLES یه فایل مبتنی بر Named PlotStyle یا همون stb رو به فایل مبتنی بر Color Dependent PlotStyle با ctb تبدیل می‌کنه و بالعکس.

راستی اگه توی پلات کردن نقشه‌ها هم کاملا وارد نیستید یا مثلا تنظیم مقیاس‌ها براتون گیج‌کننده است، پیشنهاد می‌کنم ویدیوی زیر رو ببینید که مبانی فرآیند چاپ نقشه تو اتوکد رو کاملا توضیح می‌ده:


اگر به جمع مشترکین خبرنامه معمار افزار بپیوندید، می‌توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل‌تان دریافت کنید. همچنین می‌توانید فید معمار افزار را در فیدخوان‌تان دنبال کنید. هر دوی این گزینه‌ها رایگان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *