دوز روزانه معماریمعماری

دوز روزانه معماری شماره ۱۱۴: احترام به طبیعت

درخت‌ها موجوداتی جذاب هستند که حیات ما وابسته آن‌هاست. اما همه می‌دانیم که پیشرفت بشر تاثیرات سوء بسیاری بر روی طبیعت و بویژه درختان داشته است. شهرها رشد کرده و گسترش یافته‌اند، اما به قیمت کاهش سرسبزی سیاره کوچکی که روی آن زندگی می‌کنیم.

اما امیدها کاملا از دست نرفته‌اند. در طی چند دهه گذشته تلاش‌های زیادی در جهت حمایت از درختان و حفظ آن‌ها صورت گرفته است.

در نخستین روز سال جدید و در ادامه این شماره از «دوز روزانه معماری» و البته به بهانه رسیدن بهار طبیعت، با هم ۱۳ نمونه از طراحی‌هایی را مرور می‌کنیم که به جای آسیب رساندن به طبیعت آن را در آغوش کشیده و حفاظت می‌کنند. انسان می‌تواند در هماهنگی کامل با طبیعت زندگی کند، فقط باید راه‌هایی مناسب برای ایجاد این هماهنگی بیابد.

منبع (+)


درختی که از یک دیوار سنگی بیرون زده، ثابت می‌کند که طبیعت می‌تواند در برابر هر چیزی مقاومت می‌کند. و البته مناظر زیبایی مانند این را خلق می‌کند.


سازه‌های مدرن و طبیعت می‌توانند ترکیب‌های چشم‌گیری خلق کنند درست مانند این خانه.


بالا رفتن از درخت شاید ساده نباشد، اما یک پلکان مارپیچ می‌تواند شما را به نوک درخت برساند.


استفاده از درخت به عنوان دکوراسیون داخلی، می‌تواند هوای تازه و اکسیژن بیشتری را در اختیارتان بگذارد.


یک درخت کوچک را به راحتی می‌توان قطع کرد، اما ساختمان ساخته شده در اطراف آن بسیار با درخت دوست بوده است. و چه کسی دوست ندارد در یک خانه درختی واقعی زندگی کند؟


درخت‌ها در فضای داخلی می‌تواند نمایشی زیباشناسانه برپا کنند.


وقتی می‌توانید دو درخت را به نمایش بگذارید، چرا به یکی اکتفا کنید؟


حفظ یک درخت در سازه یک ساختمان، می‌تواند ظاهری وسوسه‌کننده به ساختمان ببخشد.


یک درخت در کنار خانه، سایه لازم را برای روزهای گرم تابستان فراهم می‌کند.


این طرح بخشی از فضای دوست‌داشتنی بیرون را به داخل آورده است.


شاید قطع کردن درختی که چند طبقه ارتفاع داشت به نسبت ساده‌تر بود، اما معماران راه‌حلی خلاقانه یافته‌اند تا نیازی به بریدن آن نباشد.


این درخت تنها در بیابانی بی آب و علف دوام آورده بود، پس استحقاقش را داشت که در جای خودش بماند.


گاهی ایجاد یک حفره در دیوار بهترین راه‌حل باشد.


 گالری این تصاویر را این‌جا ببینید


۱- دوز روزانه معماری نام مجموعه پست‌هایی است در روزهای زوج هر هفته منتشر خواهد شد و در آن‌ها معماری معاصر دنیا را به شکلی ساده و تصویری معرفی می‌کنم.

۲- این آثار معماری تنها با تعدادی عکس بدون هیچ‌گونه تحلیل یا ارزیابی (عملکردی، زیبایی‌شناسی و …) معرفی می‌شوند، اما اگر نظر یا تحلیلی دارید آن را در بخش کامنت‌ها با سایر خوانندگان هم در میان بگذارید.

۳- اگر بنایی را طراحی کرده یا از اثری عکاسی کرده‌اید که فکر می‌کنید ارزش معرفی را دارد، آن را برای من هم ارسال کنید تا در این مجموعه گنجانده شود. آدرس من: sharifpour [at] archiware.ir

۴- اگر به جمع مشترکین معمار افزار بپیوندید، می‌توانید آخرین مطالب سایت را در ایمیل‌تان دریافت کنید. همچنین می‌توانید فید معمار افزار را در فیدخوان‌تان دنبال کنید. هر دوی این گزینه‌ها رایگان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *