هفت بنای مذهبی مدرن (قسمت اول): Church of Seed
در پست قبلی گفتم که به معرفی هفت بنای مذهبی مدرن خواهیم پرداخت و اولین مورد Church of Seed است.
ساختمان Church of Seed بر فراز چشماندازهای کوه لوفو (Luofo) در Huizhou چین بنا شده است. این کوه یکی از هفت کوه مشهور تائویستها در چین است.
گرچه نمونههای متنوعی از معابد بودایی و تائویستی در این منطقه وجود دارد، هیچ نمادی از ادیان غربی در این منطقه دیده نمیشد. کارفرمای این پروژه در کنار توسعه و ساخت خانههای شخصی روستایی تصمیم داشت کلیسای کوچکی را هم برای استفاده مردم روستاهای مجاور احداث کند تا از این طریق طیف نفوذ فرهنگ دینی را هم تقویت کرده باشد.
این کلیسا نه فقط فضایی برای عبادت و مدیتیشن مسیحیان فراهم میکند، بلکه مکانی برای گردهم آمدن و سپری کردن اوقات فراغت ساکنان دهکدههای مجاور هم محسوب میشود. حس و پیام آن فرهنگ عرفانی مورد نظر به خوبی با بازی نور و سایهها در معماری منتقل میشود.
کانسپت اولیه طراحی از یک دانه (گندم) گرفته شده است که در داستانهای مسیحی نمادی استعاری به شمار میرود. یک خط منحنی که لبه بیرونی یک دانه گندم را میپیماید، دیوارهای پیرامونی را میسازد. پس از آن خط به سه قسمت شکسته میشود و در محل شکستها سه ورودی بنا شکل میگیرد.
دیوار جنوب شرقی بازشویی به شکل صلیب دارد که نور صبحگاهی را به درون میآورد و جبهه غربی کاملا صلب و بسته است تا مانع نور بعدازظهر (نور غربی) شود. دیوار شمالی نیز ضخیمتر در نظر گرفته شده است تا بتواند سرویسهای بهداشتی را در خود جای دهد.
تیرهای پلکانی سقف نور پخش شده شمال را به داخل میآورند و ارتفاع سقف را به تدریج از ۳ به ۱۲ متر (از ورودی تا فضای عبادت) میرسانند. بازدیدکنندگان میتوانند به روی این سقف رفته و به سکویی که برای تماشای منظره کوهها و رودهای اطراف در نظر گرفته شده برسند.
زبان به کار رفته در انتخاب و طراحی مصالح این کلیسا خام، طبیعی و غیردکوراتیو است. سازه اصلی بنا با بتن ساخته شده در محل و با قالبهایی از جنس بامبو ایجاد شده است. ساختوساز با بتن ساخته شده در محل به لحاظ اقتصادی منطقی است و سازندگان محلی هم با آن آشنا هستند. بافت بامبو که روی سطح بتن باقی مانده است، حجم عظیم دیوارها را کمتر نشان داده و با درختان و چشمانداز سرسبز اطراف هارمونی زیبایی ایجاد میکند. با درها و پنجرههای شفاف و مبلمانی که توسط کشاورزان محلی از چوب بامبو ساخته شده است، هیات و حضور کلیسا موقرانهتر و به زندگی روستایی نزدیکتر شده است.
هرچند که یک دانه گندم نقطه شروع این طرح بوده است، این بنا قصد ندارد آن را به صورت آشکار نمایش دهد. فضا و فرم انتزاعی کلیسا از طریق بازی نور و سایه و متریال و بافت به بازدیدکننده منتقل میشود. این کلیسا از جنس آن معماریهایی نیست که تنها بر فرم مجسمه مانندش تکیه کند، بلکه ساختمانی است که به محیط طبیعی و فرهنگ محلی احترام میگذارد.
مساحت سایت: 1200 مترمربع
زیربنا: 280 مترمربع
طراحی: O Studio Architects
عکاسی: ایوان بان
منبع (+)
مطلب جالبی بود.با سپاس