معماریمقالات

بتن بی‌کیفیت چینی آسمانخراش‌ها را تهدید می‌کند

جنس چینی برای همه ما به نمادی از قیمت ارزان و کیفیت بسیار پایین تبدیل شده است. اما این بی‌کیفیتی و ارزان‌سازی اکنون به رسوایی و دردسری عظیم برای صنعت ساخت‌وساز خود این کشور هم تبدیل شده است. جایی که کیفیت پایین بتن مورد استفاده در ساخت‌وساز، بزرگ‌ترین ساختمان‌های این کشور را به تخریب تهدید می‌کند.

دستورالعمل تهیه بتن به نسبت ساده است. سیمان، سنگدانه، آب و شاید مواد افزودنی را مخلوط می‌کنید و به هم می‌زنید و تمام! اما مقاومت و کیفیت بتن حاصل به شدت به نوع سنگ‌دانه‌ها، درصد اختلاط و شرایط نگهداری و غیره بستگی دارد. و همین نوع سنگدانه‌ها است که به بزرگ‌ترین نگرانی مقامات چینی تبدیل شده است.

تحقیقات نشان داده است که در بتنی که برای ساخت بیش از ۱۵ آسمانخراش در شنزن به کار رفته است از ماسه دریایی فرآوری نشده استفاده شده است. جالب است که یکی از این ساختمان‌ها قرار است بلندترین ساختمان چین باشد.

shenzen
ساخت‌وساز برج مرکز تجارت پینگ آن در شنزن به دلیل استفاده از بتن نامرغوب متوقف شده است.

مرکز مالی پینگ‌آن (Ping’an Financial Center) قرار بود به ارتفاع ۶۶۰ متر برسد و نه تنها به بلندترین ساختمان چین که به دومین ساختمان بلند دنیا (بعد از برج دبی) تبدیل شود. تاکنون ۸۰ متر از این برج ساخته شده است، اما ساخت‌وساز به دلیل استفاده از بتن غیراستاندارد متوقف شده است.

در صورت استفاده از ماسه دریایی فرآوری نشده تنها چند دهه طول می‌کشد تا بنا به حد خطرناکی ناامن شود و در آن صورت حتی احتمال فروریختن آن وجود خواهد داشت. جالب است که بدانید چین در حال ساخت تعداد زیادی آسمانخراش است که ۹تای آن‌ها جزء فهرست بیست ساختمان بلند دنیا هستند.

منبع (+)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *