معرفی بنامعماریمقالات

هفت بنای مذهبی مدرن (قسمت هفتم): Jubilee Church

بالاخره نوبت به آخرین قسمت از مجموعه پست‌های بناهای مذهبی مدرن رسید. در این قسمت به سراغ کلیسای Jubilee در شهر رم ایتالیا می‌رویم که توسط ریچارد مایر طراحی شده است. Jubilee در لغت به معنای سال بخشایش و رحمت است که براساس آموزه‌های یهودی و مسیحی هر ۵۰ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. البته به عنوان یک اصطلاح در مراسم سالگردهای ۵۰ سال هم استفاده می‌شود.

jubilee-07

این کلیسا در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک مرکز محله جدید برای یکی از محلات مسکونی حاشیه رم طراحی شده است. سایت مثلثی این بنا با دو خط تقسیم‌بندی شده است تا نخست ناحیه مقدس در جنوب که صحن کلیسا در آن قرار دارد را از منطقه شمالی و دوم ناحیه دسترسی پیاده در شرق را محل پارکینگ در غرب جدا کند.

ریجارد مایر خود درباه این کلیسا می‌گوید:

«ایده‌های مرکزی خلق یک فضای مقدس باید بر پایه صداقت و اصالت شکل بگیرد. جست‌وجویی باشد در پی وضوح و روشنی، شفافیت، صلح و آرامش. تمنایی برای آسایش خاطر، مکانی برای برانگیختن احساسات غیردنیوی به نحوی که سازنده باشد. و برای توصیف روحانی بودن فضا معمار باید به متریال‌های پایه‌ای معماری یعنی فضا و نور فکر کند.»

صحن سنگ‌فرش شذه که در سمت شرق کلیسا قرار دارد تا قلب مجموعه مسکونی مجاور امتداد می‌یابد و به این ترتیب یک میدان شهری باز را پدید می‌آورد.

jubilee-04

نیمه شمالی سایت به دو بخش تقسیم شده است. حیاط شرقی به اندازه یک طبقه پایین رفته است تا دسترسی و نور پایین‌ترین طبقه مرکز اجتماعات را تامین کند. حیاط غربی که بالاتر قرار گرفته با یک مسیر عبور سنگ‌فرش شده از فضای مربوط به مراقبه جدا شده و این مسیر عبور در نهایت به پارکینگ ختم می‌شود.

jubilee-03

تناسبات و ساختار اصلی سازه کل مجموعه براساس یک سری مربع و چهار دایره شکل گرفته است. سه دایره با شعاع مساوی مقطع سه پوسته بتنی را ایجاد می‌کند که این سه به همراه یک دیوار بزرگ سالن اصلی کلیسا را می‌سازند. این سه پوسته در واقع به عنوان استعاره‌ای از سه موجود مقدس مسیحی به کار رفته است و حوض آبی که تصویر آن‌ها را منعکس می‌کند سمبلی از نقش آب در مراسم غسل تعمید است.

jubilee-02

jubilee-01

سنگی که برای پوشش بدنه‌ها، کف‌سازی‌ها و غیره به کار رفته است هم با کاربری کلیسا و هم با بافت مسکونی مجاور همخوان است.

jubilee-05

نورگیرهای شیشه‌ای و پنجره‌های کناری که بین پوسته‌های بتنی معلق مانده‌اند، نور طبیعی را به داخل سالن اصلی کلیسا و سایر فضاهای داخلی هدایت می‌کنند و باعث می‌شوند که بدنه‌های داخلی براساس زمان روز، فصل سال و شرایط آب‌وهوایی نماهای متفاوت به خود بگیرند.

jubilee-06

این کلیسا در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۳ و به مناسبت بیست‌وپنجمین سال صدارت پاپ ژان‌پل دوم افتتاح شد.


منبع(+)

2 thoughts on “هفت بنای مذهبی مدرن (قسمت هفتم): Jubilee Church

  • علی

    کلیسای جوبیلی پست مدرنه نه مدرن

    پاسخ دادن
    • احمد شریف‎پور

      سلام دوست عزیز
      این مجموعه مطالب، ترجمه‌ای از این منبع خارجی بود که در آن از این بناها به عنوان بناهای مدرن یاد شده.
      من یه سرچ مجدد هم کردم جایی اشاره به پست مدرن بودن بنا نشده بود. اگر منبعی سراغ دارید بگید چک کنیم و در صورت لزوم اصلاح.

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *